Proiecte 2017 – 2018
March 12, 2018

Proiectele finanțate prin Fondul Științescu Prahova, ediția I sunt:

 

1. Numele proiectului: “Pe urmele lui De ce?”

Coordonatorul proiectului: prof. Veronica Moraru

Scoala/Asociația: Școala Gimnazială Lapoș

Scurtă descriere: Nimic nu funcționează mai bine ca scoala prin experimente, nimic nu poate stârni întrebări și pasiuni, decât atunci când vezi si experimentezi. De asemenea  nimeni nu poate câștiga inimile copiilor fără să folosească puterea exemplului. Nici-o formulă si nici-o teorie nu valorează ceva, până când nu o vezi pusă în practică. Proiectul și-a propus ca obiectiv principal trezirea interesului  elevilor  pentru studiul științelor prin joc, realizând experimente în cadrul unor ateliere interactive. Totodată și-a propus valorizarea creativității si  a spiritului practic al copiilor pentru realizarea de dispozitive și experimente pe care aceștia să le poată arăta mai departe colegilor, prietenilor, părinților.  PE URMELE LUI „DE CE?” este un proiect interdisciplinar de științe, în care elevii de gimnaziu de la Scoala Lapoș, vor lucra împreună, vor investiga și vor descoperii tainele unor fenomene (fizice,chimice,biologice) care alcătuiesc lumea în care trăim, în cadrul a 8 ateliere interactive organizate în acest scop. După ce s-au „antrenat” în cadrul atelierelor, copiii își  vor demonstra abilitățile practice si cunoștintele căpătate, prezentând unui public format din colegii lor de la clasele primare și părinților, o serie de experimente spectaculoase. In cadrul activității de documentare la  Casa experimentelor, copiii vor avea prilejul să descopere  cum funcționează diverse mașini, pentru a putea la rândul lor să construiască propriile  modele si  machete, ce vor fi expuse într-un mini-muzeu al știițelor.

Suma finanțată: 5.000 lei

 

2. Numele proiectului: “ROBOManager”

Coordonatorul proiectului: prof. Aurel Graur

Scoala/Asociația: Liceul Economic “Virgil Madgearu” Ploiești

Scurtă descriere: Dezvoltarea domeniului STEM este de o importanță vitală pentru viitorul elevilor noștri. Așa după cum se cunoaște, cle mai rentabile afaceri sunt cele din domeniul înaltelor tehnologii: informatică, comunicații, robotică. Prin urmare, antreprenoriatul în domeniul științei este un domeniu care promite să ducă la dezvoltare accelerată și la apariția de afaceri prospere. Iată de ce ne propunem să prezentăm elevilor această oportunitate și să-i motivăm să se pregătească astfel încât să poată să activeze în acest domeniu. În liceu este cel mai propice să capete primele noțiuni din domeniul roboticii și al antreprenoriatului în domeniul STEM deoarece se află la vârsta la care înțelegerea diferitelor oportunități este maximă. Proiectul își propune prin activitățile sale să  dezvolte competențe din domeniul roboticii și al antreprenoriatului în domeniul STEM la un număr de 20 de elevi, de la clasele a IX-a, a X-a și a XI-a. Un al obiectiv îl reprezintă dezvoltarea ideii de firme de exercițiu cu domeniul de activitate STEMastfel încât aceștia să poată participa, după terminarea proiectului, la târguri de firme de exercițiu.

Suma finanțată: 10.205 lei

 

3.Numele proiectului: “SMART Kids & Teens”

Coordonatorul proiectului: Florin Predescu

Scoala/Asociația: Fundația Zamolxes Câmpina

Scurtă descriere: Proiectul SMART Kids&Teens este un proiect din domeniul STEM și care are ca scop dobândirea de competențe în dezvoltarea personală și socială, electronică, robotică , automatizări și design/printare 3D de către 20 de elevi din clasele a V-a – a XII-a din școlile și liceele din municipiul Câmpina. Prin acest proiect intenționăm ca să trezim spiritul de inovație în rândul elevilor din clasele a V- a – a- XII-a prin participarea activă la cele 12 ateliere de lucru (dezvoltare personală și socială, electronică, robotică, automatizări și proiectare/print 3D) planificate pe întreaga perioadă de desfășurare a proiectului. Estimăm că prin atingerea obiectivelor proiectului se vor obține rezultate cantitative și calitative precum dobândirea de competențe în activități de tipul do-it-yourself în electronică, robotică, automatizări și design 3D, abilități de comunicare și lucru în echipă, creșterea spiritului creativ și inovativ și dobândirea de competențe în educația peer-to-peer. În cadrul proiectului vom organiza și o expoziție cu lucrările participanților și un eveniment treasure-hunt pentru a testa cunoștințele dobândite de participanți în timpul atelierelor de lucru.

Suma finanțată: 10.687 lei

 

4.Numele proiectului: “Vreau să știu astronomie!”

Coordonatorul proiectului: prof. Osman Mariana

Scoala/Asociația: Colegiul Național “I.L. Caragiale” Ploiești

Scurtă descriere: Proiectul constă în desfășurarea unor activităţi de promovare a studiului astronomiei împreună cu elevii Colegiului “Ion Luca Caragiale” şi elevii Centrului de Excelenţă. Ne propunem să le arătăm celor din jurul nostru cât de frumos este cerul nopţii şi să mai uite din când în când de calculator şi telefon. Participanţii vor învăţa să distingă pe cer constelațiile circumpolare şi zodiacale, planetele, stelele cele mai importante, vor vedea cum se pot orienta cu ajutorul stelelor şi cum pot determina punctele cardinale. Vom privi deplasarea sateliților artificiali cu ochiul liber. Cu ajutorul unui nou telescop vom privi craterele de pe Lună, planetele şi stelele. Când cerul va fi înnorat ne dorim desfășurarea activităților într-un planetariu mobil.

Suma finanțată: 12.000 lei

 

5.Numele proiectului: “Generația Digitală”

Coordonatorul proiectului: Alexandra Anton

Scoala/Asociația: Asociația Iubesc Ploieștii

Scurtă descriere: Prin proiectul Generatia digitala ne propunem sa initiem un numar de 30 de copii din clasele V-VIII in domeniul celei mai indragite aplicatii de programare, numita Scratch. Copiii au o nevoie nativa de explorare in mediul virtual, iar lipsa unor optiuni viabile canalizeaza copiii catre solutii care nu le dezvolta creativitatea, ci le-o inhiba. Jocurile pe calculator pot fi relaxante, dar creeaza rapid dependenta. Un mediu online de invatare precum aplicatia Scratch le incearca atentia si concentrarea si le propune copiilor sa caute solutii sa-si dezvolte gandirea strategica si vizual-spatiala. Vom lucra cu copii din clasele V-VIII, din familii care nu si-ar permite sa achite taxele unui asemenea curs, dar care sunt extrem de motivati si dispun de un laptop personal. Prin Fondul Stiintescu, vom achizitiona si un videoproiector si trei calculatoare care vor fi folosite de copii si de catre trainer pe parcursul cursului si care ulterior vor conferi sustenabilitate proiectului. Urmeaza ca minim 6 copii (3 calculatoare x 2 grupe existente) sa poata continua cursul si dupa incheierea implementarii Fondului Stiintescu  fara a achita taxa de participare si fara a fi conditionati sa aiba propriile calculatoare. Ne dorim ca dintre copiii cu care vom lucra prin Știintecu Prahova sa se remarce copii motivati si pentru care programarea sa fie una dintre optiunile lor de cariera.

Suma finanțată: 10.000 lei

 

6.Numele proiectului: “De la experiment la pasiune!”

Coordonatorul proiectului: prof. Bădulescu Margareta

Scoala/Asociația: Liceul Teoretic “Șerban Vodă” Slănic

Scurtă descriere: Prin realizarea mai multor ateliere interactive de experimente științifice ne dorim să satisfacem nevoia de cunoaștere  și stârnirea curiozității elevilor claselor din liceu. Cu ajutorul proiectului, dorim ca tinerii și copiii să înțeleagă și să experimenteze modul în care funcționează tehnologia modernă și cum poate ea să ne ajute să îmbunătățim calitatea vieții de zi cu zi. Dorim să-i impulsionăm să treacă din rolul consumatorului pasiv, în cel cu potențial de creator și inovator.

Suma finanțată: 3.900 lei

 

7.Numele proiectului: “Transport curat, viață sănătoasă!”

Coordonatorul proiectului: prof. Ionescu Roxana

Scoala/Asociația: Colegiul Tehnic „Lazăr Edeleanu” Municipiul Ploiești

Scurtă descriere: Proiectul „Transport curat, viață sănătoasă” este o continuare a proiectului „Atenție ! Se poluează !” Prin proiectul anterior s-a atras atenția că orașul nostru este poluat de către unii operatori economici, dar și de autovehiculele cu care se face transportul persoanelor, orașul nostru fiind un important centru economic, cu o populație mare într-o continuă mișcare. Ca o continuare a acestui proiect, „Transport curat, viață sănătoasă” dorește să atragă elevii în identificarea soluțiilor pentru ca poluarea cauzată de transport să fie diminuată. Pentru că liceul nostru are ca principal domeniu de pregătire profesională Chimia industrială și deține laboratoare de analize chimice, prin proiectul care urmează să fie implementat,  se vor analiza soluții de înlocuire parțială a combustibililor clasici cu combustibili alternativi. Într-o primă etapă se studiază posibilitatea de a înlocui benzina cu amestecuri de benzină și alcool etilic fără a aduce modificări motoarelor autoturismelor.  Pentru a putea realiza analizele pe combustibili se va încheia un parteneriat cu Universitatea de Petrol și Gaze, prin care o parte a experimentelor se vor realiza utilizând aparatura universității.  

Suma finanțată: 5.600 lei

 

8.Numele proiectului: “ROBOCER”

Coordonatorul proiectului: prof. Dana Constantinescu

Scoala/Asociația: Liceul Tehnologic “Elie Radu” Ploiești

Scurtă descriere:  Cercul interdisciplinar ROBOCER a fost înfiinţat in anul 2012, cu scopul de a realiza activităţi care să stimuleze elevii în studiul ştiinţelor şi al informaticii într-un mod plăcut şi inovator. Membrii acestui cerc sunt elevi ai liceului nostru interesaţi să-și îmbogăţească cunoştinţele de fizică, chimie, biologie, tehnologii şi informatică. Proiectele vizate sunt în concordanță cu aptitudinile copiilor, cu nivelul lor de cunoștințe, cu durata activităţii în cerc, atât din punctul de vedere al gradului de accesibilitate, al corelării noțiunilor, teoriilor și datelor însușite la materiile din ariile curriculare matematică și științe și tehnologii căt şi din punctul de vedere al activităților practice având în vedere baza materială existentă, sursa de informații, colaborarea cu părinții, familiarizarea elevilor cu noutățile tehnico-științifice.

Suma finanțată: 6.108 lei

 

9.Numele proiectului: “ȘtiințaCOOL”

Coordonatorul proiectului: Simona Crisbășanu

Scoala/Asociația: Asociația ROI și Școala Gimnazială “Cănuță Ionescu” Urlați

Scurtă descriere: Prin proiectul Știinta COOL – Experimentul de la Urlați, dorim să-i implicăm pe elevii de gimnaziu in crearea unui mod atractiv si ingenios de a prezenta activitatile/descoperirile stiintifice relevante pentru societatea actuala catre colegii lor, dar si catre alte audiente: elevii din alte scoli, cadre didactice, parinti, lideri de opinie, ziaristi. Ii vom incuraja pe elevi sa formeze un club pentru promovarea STEM, ale carui activitati sa le creeze/defineasca cu sprijinul profesorilor din domeniul STEM si al echipei de proiect. Ne propunem, mai intai, cu sprijinul unei echipe de elevi voluntari sa atragem in acest club 15 – 20 elevi din gimnaziu. Apoi, pentru a le stimula curiozitatea  si a le trezi entuziasmul, vom organiza pentru elevi si profesori prin vizite si ateliere la obiective precum: Casa Experimentelor si Muzeul Hartilor din Bucuresti si la Muzeul din Ploiesti (recent modernizat si interesat de activitati educationale). In plus, vom organiza prezentari/ateliere pentru cadrele didactice si lectii demo la clasa, pentru a le demonstra cum pot fi realizate orele intr-un mod interesant. Vom discuta cu membrii clubului ce fel de actiuni pot initia pentru a-i atrage pe colegii lor catre STEM si ii vom provoca sa faca si cercetari pe Internet. Important este ca, ceea ce vor vedea in vizite si alte exemple, sa-i inspire sa sa vina cu idei interesante si relevante pentru ei. Aceste idei pot include (fara a se limita la): o expozitie / crearea de standuri experimentale de catre membrii clubului pentru elevii  scolii din Urlati; organizarea de ateliere de catre elevii membri ai clubului pentru colegii lor si chiar si pentru parinti; crearea de materiale de promovare – afise, articole, filmulete, videoblog, site. Este important ca aceste idei sa reiasa din discutiile cu membrii Clubului si sa li asume, astfel incat sa continue sa le dezvolte si dupa incheierea proiectului.

Suma finanțată: 9.950 lei

 

10.Numele proiectului: “Laboratorul STEM”

Coordonatorul proiectului: prof. David Laura

Scoala/Asociația: Liceul Teoretic “Brâncoveanu Vodă” Urlați

Scurtă descriere: În perspectiva schimbării programelor de examene naţionale care (din 2019) vor cuprinde la fiecare sfărşit de ciclu examene la ştiinţe , se impune atragerea interesului elevilor către domeniile educaţiei STEM. Liceul nostru nu dispune de o sală modernă , în care elevii să înveţe, să cerceteze, să realizeze proiecte . Din perspectiva învăţământului actual se impune crearea unui “incubator” de idei şi proiecte,  modern şi eficient  care să atragă elevii spre ştiinţe. Proiectul îşi propune înfiinţarea unui spaţiu destinat dezvoltării educaţiei STEM .În acest spaţiu se vor desfăşura atît activităţi ale educaţiei formale (în timpul săptămânii), cât şi nonformale (la sfărşitul săptămânii).Spaţiul trebuie să fie utilat cu mijloace moderne de învăţământ , care să permită accesul facil al  elevilor la informaţii, desfăşurarea activităţii într-un mediu prietenos , cu materiale didactice utile şi la îndemână. Tot aici  vor avea loc întâlniri între elevii pasionaţi de studiul ştiinţelor (de la nivelul gimnazial până la cel liceal) şi îşi va desfăşura activitatea Cercul de ştiinţă. Proiectul îşi propune, de asemenea, creşterea interesului pentru ştiinţe de la vârste mici, prin organizarea de experimente demonstrative elevilor din ciclul primar.

Suma finanțată: 11.000 lei

 

11.Numele proiectului: “Fizica de la A la Z”

Coordonatorul proiectului: prof. Chițu Cătălin

Scoala/Asociația: Colegiul Național “Nicolae Grigorescu” Câmpina

Scurtă descriere: In cadrul proiectului „Fizica, de la A la Z”, ne propunem efectuarea unei vizite tematice la Facultatea de Fizica din cadrul Universitatii din București. Mai mult, avem si o invitație de participare la prezentări si workshop-uri, in cadrul carora elevii nostri vor participa activ. Elevii vor lua parte la experimente de laborator interactive si vor exista si întâlniri cu cercetătorii din institutele naționale de Fizica de pe Platforma Măgurele, Ilfov. De asemenea, in cadrul proiectului, ne propunem achizitionarea unor mijloace experimentale de laborator pentru a putea realiza noi experimente de fizică cu elevii liceului.

Suma finanțată: 5.350 lei

 

12.Numele proiectului: “În lumea roboților”

Coordonatorul proiectului: prof. David Laura

Scoala/Asociația: Liceul Teoretic “Brâncoveanu Vodă” Urlați

Scurtă descriere: Proiectul îşi propune o serie de activități educaționale care au scopul  de a consolida elevilor cunoștințe și abilități din domenii specifice prin proiectarea, crearea, asamblarea și operarea de roboți. Elevii vor învăţa ce este acela un robot, cum funcţionează şi cum poate fi construit. În timpul activităţilor elevii se vor documenta asupra roboticii, vor propune teme şi vor participa activ la construcţia de roboţi. Ei vor prezenta roboţii şi altor elevi din şcoală, putând să fie iniţiatorii unei noi activităţi la nivelul şcolii ce poate continua în anii viitori şi anume crearea unui cerc de robotică. Prin acest proiect se urmăreşte stimularea interesului pentru ştiinţă şi tehnică. Tinerii trebuie atraşi de lumea ştiinţifică din jurul lor, pentru ca aceştia să devină cercetătorii şi inventatorii de mâine. Aceştia intră în contact cu probleme reale şi învaţă să rezolve probleme tehnice în timp real, lucrând într-o echipă. Proiectul este deschis şi altor elevi  care vor să intre în lumea tehnicii şi în special, a roboticii. Elevii se vor putea adapta la procesele de producție curente, unde automatizarea (tehnologie care este legat de utilizarea sistemelor mecanice, electronice și calculator, în funcționare și control al producției) joacă un rol foarte important. Robotica este considerată un sistem dincolo de o aplicație de lucru obișnuită.În studiul de robotică, este nevoie de o relație perfectă între  software  și  hardware al robotului creat, din moment ce mișcările pe care le face acest robot este o legătură între cea fizică (hardware) și logică (software). Având în vedere importanţa roboţior în contextul actual al dezvoltării tehnicii,se organizează o serie de competiţii pe tema roboticii. Elevii vor avea posibilitatea să participe la concursuri şi să obţină premii, ceea ce-i va stimula în alegerile viitoarei cariere.

Suma finanțată: 5.200 lei